Tijdens het jubileumconcert in het Atrium van Priva in De Lier, waar Francis van Broekhuizen met de kinderen van Wonderwijs in de Sound of Music de harten van velen stal, ontving voorzitter Alphons Alsemgeest de Koninklijke Erepenning uit handen van Maassluis’ burgemeester Edo Haan. Een uitverkochte zaal mocht daar getuige van zijn en kon de uitreiking zeker waarderen. Dit werd onderstreept met een luid applaus en vele felicitaties aan de voorzitter tijdens de pauze.

In een woord FAN-TAS-TISCH

Zo omschreef een van de bezoekers het concert achteraf. Het concertprogramma werd alom gewaardeerd en bestempeld als verrassend, gevarieerd en met voor elk wat wils. Het programma ging dan ook van typische HaFaBra muziek, speciaal voor blaasmuziek geschreven, via klassieke werken, al dan niet met zang door Francis van Broekhuizen, tot een jazzy Concert for Clarinet met Peter Habraken als virtuoos solist.

Hilarisch was de gezongen act van Francis en dirigent Sebastiaan Hettema in het stuk Les vacances,. Waar hij graag met vakantie naar Frankrijk wilde met haar, vond zij dat maar niks en bleef ze liever thuis. Peter Habraken trad op als stand-in  dirigent.

Het was ook Peter Habraken die tekende voor de compositie De Vissers van Maassluis, die tijdens het concert de première beleefde. Het programma na de pauze werd geopend met de eerder genoemde Sound of Music, die meermaals onderbroken werd door tussentijds applaus van het enthousiaste publiek. Voorts waren er bewerkingen van de popklassiekers Mac Arthur Park, met als solist Arjan Aaftink op trombone, en Old and Wise met de euphonium sectie als solisten en alt-saxofonist Wouter van Dalen.

Het spetterend slotstuk was Mother Earth van Within Temptation, waar Francis, geheel buiten haar comfort zone, als rock ster naar voren trad. Hierbij werd ze wederom vergezeld door de kinderen van Wonderwijs, en ook nog zingende muzikanten uit het orkest. Een klapstuk van het concert. Met Nessum Dorma als toegift na de dankwoorden, was het concert ten einde, maar de avond nog niet. Er werd nog lang nagepraat met een drankje, vergezeld door de muziek van Snappy Jazz, een jazzbandje rondom oud lid Jan van der Kaaden. Zo was het een meer dan geslaagde avond, met recht een memorabele avond, een 100 jaar jubileumconcert waardig.

foto’s: Maaike van Zeijl